I dag har stort set alle virksomheder en Facebook-profil, men det er langt fra alle, der får det optimale ud af den. Facebook-profilerne bliver oprettet med de bedste intentioner, men bliver efterfølgende ikke prioriteret i dagligdagen. Og en Facebook-profil har brug for engagement. Den har brug for at være levende. Som kunde skulle man jo nødig få indtrykket af, at virksomheden ikke længere eksisterer, når man klikker sig ind på Facebook-siden. Læs mere markedsføring på Facebook her.
Men hvad kan du gøre for at holde virksomhedens Facebook-profil opdateret, uden at det koster for mange ressourcer? Jo, du kan naturligvis starte med at lægge en plan, så du kan optimere tiden bedst muligt. Overvej hvad virksomheden gerne vil bruge Facebook-siden til. Strategien kan være meget forskellig alt efter om der er tale om en B2B- eller B2C-virksomhed.
Salg, branding, kontakt eller rekruttering
En virksomheds Facebook-profil er i udgangspunktet en reklame for virksomheden. Og tilmed en billig en af slagsen. Er din virksomhed oprette korrekt, kan dine medarbejdere angive virksomheden som deres arbejdsplads, ligesom de kan ’tagge’ virksomheden i private opslag. Dette er noget nær den bedste reklame, du kan få, da der bliver sat ansigt på de personer, der ’anbefaler’ virksomheden.
Facebook-siden kan bl.a. bruges til konkrete salg gennem annoncer, som generel branding af virksomheden, dens produkter og metoder, som en slags opslagsværk med kontaktoplysninger samt til rekruttering af nye medarbejdere.
Uanset hvad du ønsker at bruge din profil-side til, er det vigtigt at den fremstår frisk og opdateret. Derfor bør du lægge en plan for, hvilken type opslag, der skal lægges op på siden, hvor ofte det skal gøres, og hvem der skal gøre det.
Tips til de gode Facebook-opslag
Du bør aldrig have mere end ét budskab i dit opslag på Facebook. Og det er vigtigt at holde fokus. Kom til pointen i starten af opslaget, så budskabet står tydeligt frem for modtageren. Modtageren skal ikke være i tvivl om, hvad du vil sige, og hvad han/hun skal gøre (f.eks. besøge din hjemmeside, købe et produkt, deltage i en begivenhed etc.).
Variér dine opslag. Skift mellem klassiske tekstopslag, link-delinger, billeder, videoer, grafikker osv. En varieret pallette af opslag giver det bedste indtryk af din virksomhed. Og husk at vælge billeder og grafik, der skiller sig ud. På Facebook er du i konkurrence med alle slags opslag, og det er derfor vigtigt at dit opslag skiller sig ud.
Vælg personlige opslag
Gør dine opslag personlige. Tænk ikke kun på at ’sælge’. Det er en god idé at bruge tid på at opbygge en loyal og ikke mindst dedikeret brugerskare. Og sådan én får du altså kun hvis du deler brugbart, sjov eller væsentligt materiale.
Sender du brugerne videre til din (eller andres) hjemmeside via et link? Husk at formulere teksten i opslaget, så brugeren ved hvor han kommer hen, når han følger linket. Det gælder ikke om at overraske brugeren, men at holde hvad, du lover. Se flere forslag til opslag på Facebook her.