Hvad kræver det at være iværksætter?

At være iværksætter er en opgave, der kræver dedikation og ofre. Evnen til at arbejde lange timer uden at blive betalt (i øjeblikket) og muligvis risikere alle dine penge på en ny idé er blot nogle af de faktorer, der er involveret i iværksætteri.

Hvis du har det, der skal til for at blive en succesfuld iværksætter, er der visse personlighedstræk, du skal have. Her er 8 personlighedskarakteristika for iværksættere.

Ambition

Ambition er den vigtigste egenskab, som en iværksætter kan have; det er det, der driver dem til at påtage sig de risici, der følger med iværksætteri og arbejde lange timer uden at blive betalt (foreløbigt). Selvom ambition alene ikke gør en succesfuld iværksætter, er det noget, som enhver succesfuld grundlægger deler.

 

Vedholdenhed

Entreprenørskab er ikke for sarte sjæle. Der vil helt sikkert være tilbageslag og fiaskoer undervejs, men en iværksætter skal være i stand til at komme op igen efter at have oplevet fiasko eller endda bare prøvelser. Hvis ideen om, at en anden person, en kunde eller en markedstilstand ødelægger din drøm, får dig til at give op, så er iværksætteri ikke noget for dig.

 

Kreativitet

For at gøre en god idé til noget virkelig fantastisk, skal iværksættere være i stand til at tænke ud af boksen og se på tingene fra forskellige perspektiver. Derudover påtager kreativitet sig også rollen som at sætte iværksættere i stand til at løse vanskelige problemer, der opstår, når først virksomheden er i gang.

 

Tillid

Annoncering af dit produkt eller din service er det, der gør iværksættere i stand til at få deres ideer ud af jorden, men for at gøre dette skal de være sikre nok på sig selv og deres evne til at overbevise andre om at tage en chance for noget nyt.Hvis en mangel på tillid forhindrer en person i at tro, at de kan udrette noget, så vil det aldrig blive opnået.

 

En “Just Do It” tankegang

For at iværksættere kan nå deres mål, skal de have “Just Do It”-tankegangen, som populariseret af Nike. Med andre ord er en iværksætter ikke bange for ikke kun at fejle, men også at mislykkes. De forstår, at det er gennem fiasko og prøve-og-fejl konstant, at de i sidste ende vil lykkes.

 

Evnen til at uddelegere opgaver

I en virksomhed, hvor én person bærer mange hatte, skal en succesfuld iværksætter være i stand til at uddelegere opgaver efter behov uden at lade noget af virksomheden lide som følge heraf. Da iværksættere bærer så mange hatte, skal de være i stand til at arbejde hurtigt og effektivt for at løse opgaven. Mange vælger eksempelvis selv at stå for deres markedsføring, i stedet for at uddelegere det til et markedsføringsbureau.